"Man blir som man umgås"

Det uttrycket tror jag att alla har hört någon gång, men vad menar man egentligen? Man kan väl inte bli som alla andra, bara för att man umgås ibland eller ofta, eller?
      Idag tror jag det är ett uttryck, som förklarar varför människor eller grupper beter sig på ett visst sätt. Ofta är det nog så att man använder detta uttryck negativt, alltså för att förklara beteenden man själv inte tycker om eller förstår. Vi människor vill gärna stämpla folk, placera människor i fack så vi vet hur vi ska förhålla oss gentemot dem, om vi ska tycka om eller kanske rentav förakta.
      Däremot tror jag att det faktiskt kan finnas en del sanning i just detta uttryck. Jag tror alltså att man anpassar sig beroende på vilka man umgås med eftersom vi vill passa in. Vi svenskar vill ju inte gärna sticka ut, utan väljer hellre att följa med strömmen. Dessutom tror jag att man också blir som man blir behandlad. Om man till exempel blir mobbad, till exempel för att man är dum, då kanske man beter sig osäkert för att man blir mobbad. Detta gör antagligen att man beter sig annorlunda än vad man annars hade gjort och då har man utvecklat ett förändrat beteende för att människor behandlar dig på ett visst sätt.
      Vi diskuterade just detta när jag läste i höstas. Vi pratade om att diagnoser på människor inte alltid är bra, eftersom vi (som vårdare i detta fall) förväntar oss ett typiskt beteende hos personer med en sjukdom. Om till exempel en patient har Asberger antar vi att denne ska ha svårt med det sociala livet osv. Vi har redan dömt människan. Om vi då behandlar denna person som man "ska" behandla en patient med Asbergers, hur kommer den personen bli då? Den kanske utvecklar symtom på sjukdomen fast den inte varit särskilt sjuk innan.
      Detta är nackdelen med diagnosernas värld. Däremot kan diagnoser vara bra för att veta hur man ska gå tillväga i en vårdsituation, visst. Jag tror att det viktigaste är att man inte glömmer att personerna är människor, precis som vi, och att man lär känna denne, inte diagnosen eller det "konstiga" beteendet. Glöm aldrig att en människa inte är enkel.

Roger in, roger ut!
//qaka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0