Rösta rätt, rösta rött...

Jag antar att jag inte är ensam om att ha tankarna fulla av politiska åsikter och propaganda dessa dagar. Det är allmänt val i Sverige nu på söndag. För mig är detta väldigt viktigt. Jag har starka åsikter och jag har anledning att ha det. Jag har redan röstat, förtidsröstade i onsdags och min röst föll på socialdemokraterna. Vissa hävdar att de inte har någon realistisk politik vilket jag inte håller med om. De rödgröna är de enda i Sverige som visar en medmänsklig politik.
     Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har just börjat plugga på högskola och ska göra det i tre år. Detta innebär en inkomst bestående av lån från CSN, de flesta vet att det innebär att leva på minimumnivå varje månad. Jag har en lägenhet att betala hyra på och som grädden på moset är jag sjuk, kroniskt sjuk. Som det ser ut i samhället ut, alltså med alliansen i spetsen, kommer inte jag att klara mig särskilt länge. Jag har gratis vård nu, men vad händer nästa år när jag inte har det? Höjda läkarkostnader och medicinkostnader kommer att få mig att överväga att strunta i behandling eftersom jag inte klarar det med min inkomst. Vad händer om jag slutar med mediciner? Jo, jag kommer bli såpass dålig att jag inte fungerar normalt och hur ska jag då orka läsa?
     Sedan när jag är färdigutbildad och ska ut i arbetslivet kan jag inte förvänta mig att få sjukförsäkring om jag någon dag vaknar och inser att jag inte kan gå. Nej, jag ska ut i arbetslivet, det är det enda rätta. De som får sjukförsäkring är bara sådana människor som utnyttjar systemet, därför tvingas alla att arbeta även om de inte kan. Man måste ju få ställa krav på människor eller?
     Låter detta vettigt? Ska människor som har problem, så som reumatism eller kanske till och med cancer behöva arbeta för att klara leva? Det är, enligt mig, inte rationellt och absolut inte medmänskligt! Ifall de blå vinner i år vet åtminstone jag vad det beror på. Människor röstar egoistiskt, "ja, men jag behöver inte vård och då ska inte de som behöver det få mina pengar". Jag önskar inte att alla var sjuka, men jag önskar att alla förstod vad det innebär att vara sjuk. Att de förstod hur det känns att inte ha råd med behandling. Om alla gjorde det hade de rödgröna styrt vårt land från och med måndag.


Jag har börjat läsa, det är ovant men hittills intressant. Vi har läst om gruppsykologi och dold makt osv. Mycket intressant och det ger verkligen en tankeställare. Hur mycket dold makt använder ni på en dag? Även om det gäller småsaker? Fundera på det en stund! Har varit förkyld i veckan har därför inte tränat något, vilket känns skit. Till veckan hoppas jag kunna ge järnet igen. Bara så ni vet är det fruktansvärt frustrerande att vilja köpa skor och kläder när man lånar pengar. I och för sig har jag kvar knölhälarna vilket innebär att det inte är särskilt lätt att köpa skor för mig, tur eller?

Roger in, roger ut
//qaka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0