Är vi verkligen så förutsägbara?

I söndags kom beskedet, beskedet om att Mona Sahlin avgår som partiledare för Socialdemokraterna. Personligen tycker jag nog att det kanske var nödvändigt. Det kan göra gott med nytt blod i partiet, men kanske framför allt i media. Däremot anser jag att Mona har lidit i onödan de senaste åren. Sedan i början på 2000-talet har media och medborgarna i Sverige, inklusive socialdemokrater, mobbat Mona. Ja, hon köpte en Toblerone för statens pengar. Detta var femton år sedan, femton år sedan! Vad kostade egentligen en Toblerone 1995? Ja, inte då en särskilt stor peng. Jag förstår att det inte handlar om kostnaden och prinipen, men kom över det! Jag rättfärdigar inte hennes beteende, absolut inte. Däremot kontrar jag med att fråga hur det gick när Fredrik Reinfeldt skulle bilda regering 2006? Jo, det uppdagades att flera blivande ministrar minsann hade levt loppan. Någon hade undvikit betala tv-licens, en annan hade utnyttjat statens pengar på annat sätt. Hur mycket mer än en Toblerone kostade detta? Om vi då kan konstatera att de gjorde mer fel än Mona stället jag frågan; Varför har inte det uppmärksammats lika mycket? Varför har inte media och medborgare mobbat dem? Kan detta bero på att Mona är kvinna? Fundera på det. Vi har bildat sociala konstruktioner om hur vi ska vara- genus. Dessutom är kvinnor en minoritetsgrupp på sådana poster som Mona hade, är det då lättare att peka ut henne som skyldig? Det är enklare att vinna om man sparkar på någon som redan ligger ner.


Julen närmar sig och jag längtar. Ja, jag har börjat sjunga julsånger och funderar på att baka pepparkakor. Måsten som till exempel julgardiner eller juldukar får vänta. Utöver jullängtan så fortsätter jag att plugga. Tentorna kommer att avlösa varandra en tid framöver och då gäller det att hålla näsan över vattenytan. Som tur är har jag underbara vänner som hjälper mig. Just nu sitter jag och längtar till nästa helg då min sötnos Sara fyller år. Detta ska såklart firas i Karlstad. Det blir utgång och pepparkaksbak, det blir fabulous!

Roger in, Roger ut!
//qaka

Kommentarer
Postat av: Sara

Jääj! Längtar! :)

2010-11-17 @ 21:53:53
Postat av: Fia - mamma till Lucas

Kika in på min blogg, du har fått en award där :)

2011-01-20 @ 19:03:53
URL: http://aije.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0