Lika för alla eller lika för några?

Jag tycker vårt skolsystem här i Sverige är lite skevt. Jag menar att det är mycket (kanske mer än förr?) förstörelse, bråk och tråkigheter i skolan. Detta ofta begåtts av en liten "klick" människor som då förstör för många andra, hur rätt låter det? Så är det, så går det faktiskt till. Detta leder också till mer kollektiv bestraffning i skolan (är det ens lagligt?). Stämningen är ju på topp i klassen och skolan efter det, eller hur? Man kan ju inte annat än älska sådant, även om man inte gjort något? Det pratas om att det inte finns tillräckligt med resurser för barn som har det svårt för sig, och det håller jag med om. Det är verkligen något som behöver satsas på. Fast hur blir det då för de barn/ungdomar som faktiskt kan mycket, kanske mycket mer än de behöver kunna. Ska inte de få extra hjälp och stöd till att utveckla sig själva? Så är det inte i skolan, i alla fall inte den jag gick på. Jag är en person som har lätt för mig, tycker om att lära mig mycket och snabbt. Jag menar inte alls att jag är något underbarn, jag får också kämpa såklart. Det är bara det att man blir trött på det vissa gånger medan det andra gånger är väldigt skönt. Jag är egentligen emot elittänkandet i samhället. Jag tycker att alla borde ha lika, samma förutsättningar liksom. Av egna erfarenheter vet jag att det inte är så ändå. Jag fick inte särskilt mycket uppmärksamhet när jag gick i grundskolan, kanske främst i de lägre klasserna. Eller ja, uppmärksamhet var fel ord men lärarna lade inte ner särskilt mycket tid med mig eftersom jag ändå skötte mig och gjorde det jag skulle. Vad ska man säga då? Åh, tack..eller?

Nu har vi slutat skolan. Känns bra ändå även om det var lite jobbigt när vi insåg att nästa gång vi går in genom de dörrarna är vi treor. Jisses vad fort dessa två åren har gått men jag är stolt över mig själv. I år har jag tagit igen de två kurser jag missade när jag bytte skola i ettan. I fredags tog min lillebror grundenten, åh vad stolt jag är över honom! Och såklart min pojkväns lillasyster också! Nästan lite nostalgi när man står där och väntar på att niorna ska springa ut, man fylldes med känslorna man hade när man själv sprang ut där. I alla fall hade vi kalas där på kvällen, trevligt. Lördagen ägnades åt att ta det lugnt, orkade inget annat. Igår så åkte tjejerna till Caroline där vi lagade tacos och tjatade om allt och inget, som vanligt? haha. Hur kul som helst, tycker om er! Imorse hade jag ställt klockan tidigt, mina unga reportrar var med på radio, det fick man inte missa! Det gjorde jag inte heller, ni skötte er jättebra! Idag har jag inga direkta planer, förutom att planera inför den stundande midsommar, då ska det bli fest, hoppas jag? Ha en fin dag!


//qaka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0