Regler för att hindra studenter att läsa på högskolan?

Igår började vi skolan igen, efter detta (för vissa) härliga sommarlov. Vi är officiellt treor, känns bra att det bara är ett år kvar men också kanske oroande. Min lärare delade massor av väsentlig information med vår klass, delade ut studiplaner och scheman. Mitt i allt sa han att vi skulle tänka oss för. Tänka på vad vi väljer för kurser och hur vi väljer att genomföra dem därför att om vi någon gång ska läsa på komvux för att sedan söka in till högskola/universitet så placeras vi i en annan grupp. Om 20 studenter antas till en utbildning är andelen som läst vid komvux bara ca 3 st av dem som kommer in. Betyder detta då att människor som läser på komvux är sämre? Är det så man ska tolka dessa nya regler? Tänk om man har bra betyg, men man har inte alla kurser som behövs för att söka in till just den utbildning. Enligt mig läser man då inte upp ett ämne utan man läser in ett. Hur ska man veta vad man vill resten av sitt liv när man är 16-19 år? Hur ska man veta vilka kurser som är rätt och som man har nytta för sedan? Det går, men det gäller inte många. Säg att majoriteten inte utbildar sig till det de var intresserade av när de var unga och de då behöver läsa in ett eller flera ämnen, då är de alltså "sämre"? Snälla Sverige!

Första "riktiga" dagen i skolan har varit helt okej. Ingen mjukstart inte, men om man går i trean får man väl ta det, eller? Inledde dagen med Matte C, men genomgång av sådant vi hade i B-kursen. Medan min lärare stod och tjabblade om polynom så satt jag samtidigt och skrev in mitt schema i kalendern, hihi. Sedan blev det introduktion på Religion kursen. Därefter väntande den fruktade franska lektionen så blev bättre än jag väntat mig. Sedan föjde fler språk, spanska och tyska och därmed var min dag gjord. Helgen blir lugn och fin med endast lite övningskörning och träning inbokat, härligt! Ha en fin fredagskväll!

//qaka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0